Zo binnen, zo buiten. Zoals de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan, zo gaan zij ook met hun klanten (cliënten, patiënten, burgers, leveranciers, etc.) om. Managers hebben veel invloed op het gedrag dat medewerkers ten opzichte van klanten vertonen. Medewerkers die door hun manager worden gewantrouwd, worden wantrouwig naar klanten. Medewerkers die door hun manager kort en strak worden gehouden, hebben de neiging om tegenover klanten hoekig en bokkig te doen. Medewerkers die binnen te maken hebben met een overkill aan procedures en voorschriften, worden naar hun klanten toe ook bureaucratisch.

Het is grijs en het schijt op je kop van Bart Groothuis is een boek voor managers die willen leren om beter te worden in managen en voor medewerkers die willen leren beter om te gaan met hun baas. Het boek gaat over de impact van 41 foute managementstijlen. En ik denk dat je er met enige moeite nog best een paar bij kunt bedenken, zegt Groothuis. Ik pik er drie uit.

Maak niet te veel kabaal

De zeemeeuw is het managerstype waar de titel van het boek aan is ontleend. Deze manager komt totaal onverwachts en met veel geschreeuw en kabaal aanvliegen. Iedereen schrikt zich kapot. Hij loopt luid schreeuwend en schijtend rond. Even plotseling als hij kwam aanvliegen, vliegt hij ook weer zomaar weg, opnieuw met veel geschreeuw en kabaal. De medewerkers blijven in totale verwarring én met zijn shit achter.

Het is vaak gevaarlijk om de zeemeeuw te confronteren met zijn eigen gedrag. Het is meestal beter onder de radar van de zeemeeuw te blijven, in de hoop dat hij binnen niet al te lange tijd de organisatie weer ‘uitvliegt’, zegt Groothuis.

Steek je kop niet in het zand

Met de kop-in-het-zandmanager kun je wat meer. Dit is de manager die vervelende zaken het liefst op zijn beloop laat, in de hoop dat de narigheid vanzelf verdwijnt. Wat natuurlijk zelden het geval is. Het trieste aan deze manager is, dat hij besluiten vaak uitstelt uit angst om het verkeerde te doen.

De kop-in-het-zandmanager heeft soms baat bij een training in leiderschap. Ook doet hij er verstandig aan zich te laten coachen. Als medewerker van een kop-in-het-zandmanager helpt het soms om hem een spiegel voor te houden en hem te laten zien wat er gebeurt doordat hij alsmaar niets doet.

Waak voor schitterende vergezichten

De bevlogen manager is iemand met passie en visie. Goed in het schetsen van schitterende vergezichten. Het roer moet om. Er moet weer meer passie en liefdevolle zorg gegeven worden, zegt de zorgbestuurder tijdens de roadshow langs alle locaties van het verpleeghuis.

“Een huis waar oudere mensen zich thuis voelen. Een thuis zoals je dat zelf zou willen hebben. Zoals je je ouders gunt. Waar geen mensen met luiers rondlopen, maar waar ze gewoon op tijd geholpen worden met naar het toilet gaan. Waar we met zijn allen de zorg bieden die mensen nodig hebben. Geen regeltjes over zo vaak in bad of over zo vaak naar het toilet, nee, gewoon doen wat de bewoners vragen.”

Mooie verhalen, zonder enig idee te hebben over de situatie op de afdeling waar een verzorgende in haar eentje de zorg heeft over acht demente bejaarden. Mensen van ‘de werkvloer’ nemen zo’n bevlogen manager al snel niet meer serieus. Achter zijn rug om wordt er negatief over hem gepraat. Als een bevlogen manager gaat snappen dat ‘uitvoering’ een vak apart is en luistert naar zijn medewerkers, dan kun je er veel aan hebben. Nodig hem eens uit een paar dagen mee te lopen op de afdeling.

Blijf lezen

Zolang managers zich als zeemeeuwen of kop-in-het-zandmanagers (of etikettenplakkers, gluiperds, beschermheren, regelneven of een van de andere foute managementstijlen uit het boekje) blijven gedragen, zullen ook de medewerkers niet het beste van zichzelf laten zien. 

Ken jij zo’n manager? Het is misschien een goed idee om hem het boekje cadeau te doen met een geeltje bij het betreffende hoofdstuk, zegt Groothuis. Misschien gaat hij daardoor nadenken over de impact van zijn managementstijl en wie weet gaat hij daarover in gesprek met zijn medewerkers, schrijft hij zich in voor een goede leiderschapstraining of belt hij een coach. Ik snap dat Groothuis dat zegt, maar ik weet niet zeker of dat altijd zo’n goed idee is. 

Ben jij zo’n manager? Lees dan ook onze andere blogs over leiderschap!

Programma Betekenisvol Leiderschap

Voor leidinggevenden die meer zin willen geven aan hun werk en dat van anderen.

Verbindend leiderschap