Wat levert deze training jullie op?
Voor wie is deze training bedoeld?
We hebben deze training ontwikkeld voor mensen die een voortrekkersrol willen vervullen in het tot stand brengen van een diepgaande transformatie binnen hun organisatie.
Dit kan een homogene groep zijn: bijv. een groep teamleiders of leden van een professioneel team. Het kan ook een heterogene groep zijn: een dwarsdoorsnede van de organisatie, een groep voorlopers, een ‘verandergroep’. Zo’n groep kan organisatie- of sectoroverstijgend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerkingsverband tussen onderwijs, gemeenten en jeugdhulp of een multidisciplinair wijkteam.
Hoe ziet de training er uit?
We ontwikkelen voor jullie een expeditietraining op maat met een helder routeplan, dat wordt opgebouwd uit een combinatie van de volgende vijf sporen:
Spoor 1
Wat is de essentie van jullie transformatie? Op REIS: de rol van regie, eenvoud, inclusie/integraliteit en samenwerking. Wat is onze droom? Wat zijn de vooruittrekkende en tegenwerkende elastiekjes? Welke stappen kunnen we nu meteen al zetten?
Spoor 2
In verbinding met jezelf en met de ander. Wie ben jij? Welke waarden hanteer je? Welke visie heb jij en hoe kijk je naar zorg/onderwijs/de publieke zaak? Wat is voor jou de essentie? Echte verbinding met de ander. Er-zijn, als leider of als professional. De logische niveaus van Bateson. De presentietheorie en het gevaar van reductionisme.
Spoor 3
Congruentie. Wat je ‘buiten’ wilt, is ‘binnen’ ook nodig. Als je wilt dat cliënten/leerlingen/burgers zelfredzaam zijn, moeten je eigen mensen dat ook zijn. Als je wilt dat cliënten zichzelf mogen zijn (in plaats van patiënt met aandoening A, leerling met een achterstand in B, burger met een lastige vraag over C), dan geldt dat ook voor je eigen mensen: de collega zien als compleet mens in plaats van als ‘functionaris’. Als je wilt dat cliënten zich in vrijheid mogen ontwikkelen, geldt dat ook voor je eigen mensen. Hoe zit dat bij jullie?
Spoor 4
Wat zijn de factoren binnen de organisatie die de transformatie naar menselijke zorg/onderwijs waarbij de leerling centraal staat/burgergerichte overheid belemmeren? Traditioneel versus innovatief organiseren. Systeemwereld versus leefwereld. Waar staat jullie organisatie? Welke stappen kunnen we zetten?
Spoor 5
De organisatie als netwerk van verbonden professionals. Welke professionele belemmeringen kunnen de transformatie in de weg staan? Wat kenmerkt ‘de professionele professional’? Mag je je als echte professional laten leiden door organisatorische belemmeringen? Het ontwikkelen van professionele moed.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Ben je geïnteresseerd in een incompany training en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.