POSTADRES: Coendersweg 39, 9722 GB Groningen
CONTACT: +31 (0)6 55 70 64 37
VOLG ONS:
Top
 

Blog

Nieuw Organiseren / Algemeen  / Het is grijs en het schijt op je kop
Het is grijs en het schijt op je kop 1

Het is grijs en het schijt op je kop

Zo binnen, zo buiten. Zoals de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan, zo gaan zij ook met hun cliënten om. Managers hebben veel invloed op het gedrag dat medewerkers ten opzichte van cliënten vertonen. Medewerkers die door hun manager worden gewantrouwd, worden wantrouwig naar cliënten. Medewerkers die door hun manager kort en strak worden gehouden, hebben de neiging om tegenover cliënten hoekig en bokkig te doen. Medewerkers die binnen te maken hebben met bureaucratische procedures en voorschriften, worden naar hun klanten toe ook bureaucratisch.

41 foute managementstijlen

‘Het is grijs en het schijt op je kop’ van Bart Groothuis is een boek voor managers die willen leren om beter te worden in managen, en voor medewerkers die willen leren beter om te gaan met hun baas. Het boek gaat over de impact van 41 foute managementstijlen. En ik denk dat je er met enige moeite nog best een paar bij kunt bedenken, zegt Groothuis.

Voorbeeld 1: de zeemeeuw

De zeemeeuw is het managerstype waar de titel van het boek aan is ontleend. Deze manager komt totaal onverwachts en met veel geschreeuw en kabaal aanvliegen. Iedereen schrikt zich kapot. Hij loopt luid schreeuwend en schijtend rond. Even plotseling als hij kwam aanvliegen, vliegt hij ook weer zomaar weg, opnieuw met veel geschreeuw en kabaal. De medewerkers blijven in totale verwarring én met zijn shit achter.

Het is vaak gevaarlijk om de zeemeeuw te confronteren met zijn eigen gedrag. Beter blijf je onder de radar van de zeemeeuw in de hoop dat hij binnen niet al te lange tijd de organisatie ‘uitvliegt’, zegt Groothuis.

Voorbeeld 2: de kop-in-het-zandmanager

Met de kop-in-het-zandmanager kun je meestal wat meer. Dit is de manager die vervelende zaken het liefst op zijn beloop laat in de hoop dat de narigheid vanzelf verdwijnt, wat natuurlijk zelden het geval is. Het trieste aan deze manager is dat hij besluiten vaak uitstelt uit angst om het verkeerde besluit te nemen.

De kop-in-het-zandmanager heeft soms baat bij een training in leiderschap. Ook doet hij er verstandig aan zich te laten coachen. Als medewerker van een kop-in-het-zandmanager helpt het soms om hem een spiegel voor te houden en hem te laten zien wat er gebeurt doordat hij alsmaar niets doet.

Voorbeeld 3: de bevlogen manager

De bevlogen manager is iemand met passie en visie. Goed in het schetsen van schitterende vergezichten. Het roer moet om. Er moet weer meer passie en liefdevolle zorg gegeven worden, zegt hij tijdens de roadshow langs alle locaties van het verpleeghuis.

‘Een huis waar oudere mensen zich thuis voelen. Een thuis zoals je dat zelf zou willen hebben. Zoals je dat je ouders gunt. Waar geen ouderen met luiers rondlopen, maar waar ouderen gewoon op tijd geholpen worden met naar het toilet gaan. Waar we met zijn allen de zorg bieden die mensen nodig hebben. Geen regeltjes over zo vaak in bad of over zo vaak naar het toilet, nee, gewoon doen wat de bewoners vragen.’

Mooie verhalen, zonder enig idee te hebben over de situatie op de afdeling waar een verzorgende in haar eentje de zorg heeft over 8 demente bejaarden. Mensen van ‘de werkvloer’ nemen zo’n bevlogen manager al snel niet meer serieus. Achter zijn rug om wordt er negatief over hem gepraat. Als een bevlogen manager gaat snappen dat ‘uitvoering’ een vak apart is en luistert naar zijn medewerkers, dan kun je er veel aan hebben. Nodig hem eens uit een paar dagen mee te lopen op de afdeling.

Leertrajecten vragen om goede managers

Je kunt in organisaties wel mooie leertrajecten ontwikkelen, maar zolang managers zich als zeemeeuwen, etikettenplakkers, gluiperds, beschermheren of regelneven blijven gedragen, zal het gedrag van medewerkers maar moeilijk ten goede veranderen. Ken je zo’n manager? Het is misschien een goed idee om hem het boekje ‘Het is grijs en het schijt op je kop’ cadeau te doen met een geeltje bij het betreffende hoofdstuk. Misschien gaat hij daardoor nadenken over de impact van zijn managementstijl en wie weet gaat hij daarover in gesprek met zijn medewerkers, schrijft hij zich in voor een goede leiderschapstraining of belt hij een coach.

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter